mandag den 27. juni 2011

Så er studenterugen igang

Det er da bare så skønt, og se alle de finde huer rundt omkring. Det minder mig om, hvor dejlig en tid det var, man kunne jo erobre verden og havde ingen bekymringer. En hel uge med fest og farver, ja det var sgu fedt.
Nå men min kære søster er nu blevet student, og jeg er så stolt, hun er familiens smukke klogeåge, og huen klær hende og hun stråler af glæde.
Der skulle jo en fest til, hvor hun skulle fejres, i stor stil. Hun ville så gerne, at jeg lavede min lækre chokolade kage som hun kan spise så meget af, jeg mener virkelig meget. Så som den gode søster jeg er, gik jeg igang med projekt kage. Der skulle jo ikke meget til at overtale mig, ja som i ved, elsker jeg jo det der madlavning.




Her får i lige opskriften på kagen:

2 kopper sukker
1 vanilliestang
5 æg
25 g blød smør
1 dl. fløde
2,5 kop mel
6 spsk. kakao pulver
100 g smeltet chokolade
2 tsk natron
1 tsk bagepulver

Bland sukker og smør godt. Tilsæt derefter 1 æg af gangen, pisk godt mellem hvert æg. Vaniljestangen flækkes vaniljekornene skrabes ud. Vaniljekorn og lidt sukker mases sammen så vaniljekornene skilles ad, kom det i dejen sammen med fløden og det smeltet chokolade. Sigt resten over dejen og vend forsigt. Kom den i en rund springform. Bages ved 180 g i 30-40 min. 

Og så det lækre der skal mellem kagen, cremen...

Smør ca. 200 g., 2 pasteuriserede æggeblommer, 200 g god chokolade, lidt fløde og masser af flormelis. Hak chokoladen fint. Smelt smøret, og kom fløden i, det må ikke koge. Hæl smør og fløde i en skål, og kom det hakkede chokolade og æggeblommer i skålen. Og til sidst flormelis, indtil du har en fast masse. Jeg røre altid lidt ekstra smør i for lige og få den cremede smag.  
Flæk den afkølede kage og smør cremen mellem kagerne. og smør det godt udovder hele kagen. mums og velbekomme.

1 kommentar:

  1. Mmm - dén glæder jeg mig til at smage Fru Larsen! Og stort tillykke med lillesøs. Det var nemlig en helt fantastisk tid med hue på - håber hun har fået nydt det hele hende Charlotte!

    SvarSlet